Geir A. Mo blir ny direktør i Energigass Norge
Oslo, 14. oktober 2024 Energigass Norge har gleden av å kunngjøre at Geir A. Mo tiltrer som ny direktør fra 4. november 2024. Mo har…
Oslo, 14. oktober 2024 Energigass Norge har gleden av å kunngjøre at Geir A. Mo tiltrer som ny direktør fra 4. november 2024. Mo har…
Fra 1. juli er det flere endringer i staben i Energigass Norge.
Fredag 11. april deltok Energigass Norge på muntlig høring til Transport- og kommunikasjonskomiteen. Les innspillet vårt.
Bypakke Nedre Glomma innfører bompengefritak for tyngre gasskjøretøy, mens dagens planlagte åpning er utsatt på ubestemt tid som følger av brannen.
Bymiljøpakken i Trondheim innfører miljødifferensierte takster og takstjusteringer, som vil gi fritak for biogasslastebiler fom. 1. februar 2024.
Barents Naturgass utvider satsningen på fyllestasjon for biogass og lanserer planer om ytterligere fem nye stasjoner i Nordkjosbotn, Fauske, Mo i Rana, Mosjøen og…
Årets utgave av Gasskonferansen hadde veldig mange fornøyde deltakere. Evalueringen viser at totalt 94 prosent av deltakerne var fornøyd eller svært godt fornøyd, og 83 prosent har planer om å delta neste år.
Energigass Norges innspill til Stortingets i budsjetthøringer og på Rogalandstinget I løpet av to uker har Energigass Norge gitt sine innspill til Stortinget i tre…
Kampen om energien er overskriften for Gasskonferansen 2023 som arrangeres i Oslo 8. november.
Det teoretiske mulighetsrommet for biogass i Norge er like mye energi som produseres i fire Fosen-vindkraftverk eller nærmerere 35 Alta-kraftverk. Det viser ny rapport.
Energigass Norge mener at grunnrenteskatten må brukes til å fremme klima- og miljøtiltak og sirkulærøkonomi i en av landets største vekstnæringer. Økt fokus på oppsamling…
Selskapet Biovind har etter to avslag om investeringsstøtte hos Enova bestemt seg for å bygge den planlagte biogassfabrikken uten offentlig støtte.
Energigass Norge ønsker Rogaland biogassnettverk og Rå Biopark velkommen som nye medlemmer i foreningen
Fra 1. juli kan det komme krav om innblanding av fire prosent avansert biodiesel i drivstoffet til innenriks skipsfart og fiskeri, økende til seks prosent i 2024, hvis det blir slik Miljødirektoratet foreslår i en ny høringssak. Biogass er ikke med i det nye kravet.
Sjøfartsdirektoratet åpner for at en kan bruke biogass til å oppfylle kravet om nullutslipp i verdensarvfjordene fram til 2035.
Tirsdag 24. oktober var fristen for å søke om Enova-støtte til bygging av biogassanlegg. Enova opplyser at de har mottatt søknader fra ti biogassanlegg.
Skipsfarten skal halvere utslippene av klimagasser innen 2030, og ha tilnærmet null utslipp i 2050. For å nå målet må mange skip bygges om eller erstattes med nye, men mange redere er usikre på hvilket drivstoff en skal velge. Er det mulig å bygge skip allerede nå, som også oppfyller utslippskravene for 2050? Og hvilke politiske virkemidler skal til for å utløse denne byggingen?
Det har tatt sin tid, men nå skjer det endelig! Fra 1. september innføres det nulltakst for tunge kjøretøy (takstgruppe 2) med biogass som drivstoff i bomringene i Oslo-området.
Det foreslås at Stortinget gjør seks viktige vedtak om biogass. Det kommer fram av innstillingen til energimeldingen som nå er lagt fram.
Enova støtter bygging av 14 nye fyllestasjoner for biogass, av de 29 stasjonene det ble søkt om. Enova har også gitt støtte til innkjøp av 120 tunge kjøretøy med biogass som drivstoff.
GN og bransjen har i lengre tid arbeidet for et fritak for tyngre biogasskjøretøy i bomringen. Prosessen har gått tregt i påvente av en tilstrekkelig løsning for gjennomføring og kontroll, men i dag kom en gladnyhet fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård som ber Statens vegvesen utarbeide en løsning med egen takstgruppe for gasskjøretøy.
Mandag 8. november var det snorklipping og offisiell åpning av Gasum sin nye fyllestasjon for biogass i Trondheim.
«Libas», eid av Liegruppen med hovedkontor på Sotra utenfor Bergen, er verdens første fiskefartøy som drives med gass- og batteri. Det innovative fartøyet har allerede fått Vestland Venstre sin miljøpris. Og nå kommer flere skip etter.
blir satt i ordre verden over. Totalt er det nå 213 i drift og 350 LNG-skip under bestilling. I en serie nettartikler setter Energigass Norge fokus på det som skjer innen bruk av LNG (Liquefied Natural Gas) som drivstoff på skip.
Tall fra SSB viser en total nedgang på 3,6 prosent i 2020 fra året før. Dette i all hovedsak forklares av korona-restriksjoner og varmt vær. Det totale gassforbruket gikk ned hele 8,8 prosent sammenlignet med 2019.
Det er stor aktivitet innen biogass i Norge. Nye produksjonsanlegg planlegges, eksisterende anlegg som Biokraft i Trøndelag og Den Magiske Fabrikken i Tønsberg utvider, og norsk biogassteknologi eksporte
St1 satser sammen med Knapphus Energi og Nor-log Gruppen på infrastruktur for biogass i Norge
Bilde: Grønt LandtransportprogramEnergigass Norge er blitt med i Grønt Landtransportprogram (GLP) som er etablert som er et offentlig privat samarbeid mellom myndigheter og en rekke foreninger og organisasjoner. Foreningene er medlemmer i programmet, mens bedrifter kan bli partnere i prosjekter og piloter. Målet med GLP er å etablere tiltak og aktiviteter som gjør at utslippene av klimagasser fra landtransporten halveres innen 2030. EGN vil særlig jobbe med bruk av biogass som drivstoff i tungtrafikken og utbygging av fyllestasjoner for biogass. Les mer om programmet her
Skipsfarten skal omstilles, og nye klimakrav er under oppseiling. EU vil ha rederne til å kjøpe kvoter for utslipp av CO2. Den internasjonale maritime organisasjonen IMO vil innføre nye tekniske krav. Rederne leter etter løsninger.
Biogass skal prioriteres høyere i offentlige innkjøp av transporttjenester, men er ennå ikke likestilt med el og hydrogen.
Regjeringen har besluttet å stille krav om hydrogendrift på ferjene på Vestfjorden i Nordland fra 2024.
Innfører takstfritak for tunge kjøretøy på biogass i Oslo Publisert: 28.10.2020 Styringsgruppen for Oslopakke 3 har vedtatt å innføre takstfritak for kjøretøy over 3,5 tonn…
Renevo har store planer for biogassproduksjon i Norge. Nå får de Gasnor inn på eiersiden.
Biogassnormen er utvidet med en egen biogjødselmodul, og med det er ordningen blitt mer komplett. Normen kan nå dokumentere klimanytten både fra biogass og biogjødsel, og blir svært viktig når markedet for biogass skal utvides.